14 d’octubre 2006

Marroc II – Cap al Nord

Diumenge començava el viatge amb cotxe. sense sortir de la ciutat, el trasto va petar.
Així que el vam canviar i amb dues hores de retard vam tornar-ho a intentar.
No coneixia la ‘tradició’ de la policia de fer autoestop, així que al parar a preguntar-li a un per la bona direcció, ens el vam trobar dins del cotxe i vam acabar portant-lo fins a Rabat. Al principi vaig passar una mica de por; que se’t pugi un paio amb pistola al cotxe..; però després va anar explicant-nos coses sobre el país i els llocs que passàvem i va estar prou bé.
El dia el vam acabar a Assilah, un poblet coster. Allí vam comprovar que era el Ramadà. Que a les 18h tothom estigui al carrer, traginant, comprant menjar, despatxant clients, amunt i avall, i que mitja hora més tard després que Muetzí doni el permís i tothom corri cap a casa per trencar el dejuni amb l’Iftar (Menjar un dàtil, seguit d’una sopa de tomàquets, un ou dur, pastisseria àrab...)
El poble queda desert!!!
Similars experiències les hem tingut a Marrakech i Essaouira. Sembla que la ciutat sigui fantasma...
Si he ben entès les explicacions sobre el Ramada, des de que surt el sol (al Marroc era cap a les 4h30) fins que es pon (18h30) i durant tot el període lunar, no es pot menjar, ni beure, ni fumar, ni sexe... tot per apropar-se al sentiment de pobresa. És una celebració molt familiar i hem trobat a gent que venien de Madrid o Osaka per celebrar-la amb els seus.
Les situacions curioses es donen quan veus a gent vagarejant, estirats a l’ombra, mirant el rellotge i esperant l’hora per poder menjar. D’altres, a mesura que l’hora s’apropa, prefereixen ocupar el seu temps sortint a córrer, comprar,...
Impressio- nant és també veure l’eufòria que té la gent pel Barça. Sempre et creues amb gent vestida amb la samarreta, oficial o no. Inclòs vam poder veure els partits de lliga en qualsevol bar d’allí.

Dilluns va tocar anar a la platja. Primer dia de repòs. Però per la tarda ja en teníem prou. Masses coses a veure i poc temps. Així que vam anar a visitar ChefChaouen.
La carretera no era ideal, i després d’evitar caure en una espècie de piscina de 5 m de profunditat, vam arribar ja de nit al poble. Molt bonic a primera vista i al final també ho va resultar. Llàstima del típic pesat que t’acabes trobant per tot arreu, que t’explica que tu ets diferent i que serà millor que ell t’ensenyi la ciutat perquè sinó vindrà algú que intentarà prendre’t el pel (doncs ja no serà necessari, perquè aquest algú ja l’has trobat...) Ens va donar una volta per la Medina i quan ens tenia una mica despistats vam acabar en una cooperativa tèxtil per comprar catifes. Ja de males maneres li vam dir que no en volíem saber res, li vam donar 10 Dirhams per la visita, quan ell ens en demanava 100, i després que se n’anés mosquejat, a patir per la integritat del cotxe...
Però bé, no ens vam deixar intimidar i vam poder visitar una de les medines més maques de les que he vist al Marroc.
Per cert, si el que busques és costo, aquesta és la teva ciutat. Dos de cada tres persones te n’ofereixen.
L’endemà vam fer el descens al sud. Un llarg viatge, ple de contrasts i creuant l’Atlas. Però això ja serà un altre post...

---------

Dimanche commençait le voyage en voiture. Sans sortir de la ville, la machine s'est cassée.
Nous l'avons changé et on a essayé de partir à nouveau, avec deux heures de retard.
Je ne connaissais pas la 'tradition' de la police de faire de l'autostop, alors quand on s’a arrêté pour en interroger un sur la bonne direction, nous nous sommes trouvés avec un flic dans la voiture et nous avons fini par l’amener jusqu'à Rabat. Au début j'ai eu un peu de peur; qu'un type avec une flingue monte dans ta voiture...; Mais après il nous a expliqué plein choses sur le pays et les lieux que nous traversons et tout c’est bien passé.
Nous avons fini le jour à Assilah, un petit village de la côte. Là, on a pu vérifier qu’est-ce que c'était le Ramadan. Qu'à 18 h tout le monde soit dans la rue, en promenant, en achetant du repas, en parlant avec les clients, pour ici, pour là, et qu'une demie heure plus tard après que le Muezzin donne la permission et tout le monde coure vers sa maison pour casser le jeûne avec l'Iftar (Manger une datte, suite d'une soupe de tomates, un œuf dur, pâtisserie arabe...)
Le village reste désert!!!
De similaires expériences nous les avons eues à Marrakech et à Essaouira. Il semble que la ville soit fantôme...
Si j’ai bien compris les explications sur le Ramadan, depuis qu'il sort le soleil (au Maroc c’était vers les 4h30) jusqu'il se couche (18h30) et pendant toute la période lunaire, on ne peut même pas manger, ni boire, ni fumer, ni sexe... tout pour s’approcher au sentiment de pauvreté. C'est une célébration très familière et nous avons trouvé des gens que venaient de Madrid ou d'Osaka pour la célébrer avec les siens.
Les situations curieuses se sont données quand tu vois à des gens errant, allongées à l'ombre, en regardant le montre et attendant l'heure pour pouvoir manger. D'autres, au fur et à mesure que l'heure s'approche, préfèrent occuper son temps en courant, faisant des achats...
Impressionnant c'est aussi de voir l'euphorie qui a les gens pour le Barça. On croise toujours quelqu’un habillé avec le maillot, officiel ou pas. Inclus nous avons pu voir les matches de ligue en n'importe quel bar de là.

Lundi c’était le tour d'aller à la plage. Premier jour de repos. Mais dans l'après-midi nous en avions déjà assez. Trop de choses à voir et pas beaucoup de temps. Nous sommes allés visiter ChefChaouen.
La route n'était pas idéale, et après avoir évité tomber en une sorte de piscine de 5 m de profondeur, nous sommes arrivés de nuit au village. Très beau à première impression et à la fin aussi il l'a paru. Dommage du typique lourd que tu finis par te trouver partout, que t'explique que tu es différent et qu'il sera meilleur que lui te montre la ville parce que sinon quelqu'un va venir et va essayer de t’avoir (il ne sera plus nécessaire, parce que celui tu l’as déjà trouvé...) Il nous a donné une tour pour la Médina et quand on était un peu désorientés nous avons fini en une coopérative textile pour acheter des tapis. Avec des mauvaises manières nous lui avons dit que nous ne voulions rien en savoir, nous lui avons donné 10 Dirhams pour la visite, quand il nous en demandait 100, et après qu'il soit parti apparemment dérangé, on a souffert un peu à cause de l'intégrité de la voiture...
Mais, nous ne nous sommes pas laissé intimider et nous avons pu visiter une des médinas les plus belles de celles que j'ai vues au Maroc.
À propos, si ce que tu cherches est du hash, celle-ci est ta ville. Deux de toutes les trois personnes t'en offrent.
Le lendemain nous avons fait la descente au sud. Un long voyage, plein de contrastes et croisant l'Atlas. Mais ce sera déjà un autre post...